محمد حسین شجاعی؛ حسین رحمان سرشت
چکیده
نوعدوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهههای اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوعدوستی و تعارض در رابطه انجامشده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
نوعدوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهههای اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوعدوستی و تعارض در رابطه انجامشده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی، تشکیل داد که از میان آنها 167 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه نوعدوستی ارگان (1988) و پرسشنامه تعارض در رابطه کوکس (1998) و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامههای یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. بهعلاوه، برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهرهگیری از نرمافزارهای Amos و Spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد نوعدوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد و نوعدوستی بر تعارض در رابطه تأثیر منفی معنادار دارد. بهعلاوه تعارض در رابطه نیز بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر منفی معنادار دارد. همچنین تعارض در رابطه، رابطه میان نوعدوستی و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجیگری میکند.